Treball socials: Analitza una pel·lícula- L'Onada
-Justifica per què la pel·lícula està encuadrada dins el gènere dramàtic.
Aquesta obra està encuadrada dins del gènere dramàtic per la tracta de situacions no èpiques en un context seriós, amb un to i una orientació més susceptible d'inspirar tristesa i compassió que riure. No obstant això, des del punt de vista etimològic, es pot veure com s'evoca a l'acció i el diàleg.
També podem veure característiques pròpies del dramatisme en els personatges, que d'una manera realista i deixant aflorar les emocions i els sentiments, generen conflictes entre ells i encara amb si mateix, i / o amb la societat, i / o amb la pròpia naturalesa.
I finalment, consider que s'encuadra dins d'aquest gènere, ja que es pot veure que es presenten a un o diversos personatges que estàn en conflicte en un moment crucial de les seves vides. La creació de l'onada els afecta greument a tots, on molt sovint, els conflictes involucren problemàtiques vinculades amb les famílies o les relacions amoroses).
-Què saps del seu director?
S'anomena Dennis Gansel. Va nèixer el 4 d'octubre de 1973 i és un director actual de cinema i guionista alemany que va escriure obres com: Elite für den Führer o el fantasma, pels quals hi va rebre alguns premis.
Sempre el va interessar el tema del nazisme per preguntes com: el nazisme pot ocòrrer de nou, de com funciona un sistema feixista, de com la gent pot deixar-se dur... A més, li va aportar gran interés el fet que el seu avi va ser un oficial del Tercer Reich.
El objectiu de la seva pel·lícula era donar a veure a la societat actual que el perill que hi ha de caure altra vegada en un règim feixista.
b)La trama i els personatges.
-Elabora una sinopsi.
Tot comença en un institut normal d'Alemanya al llarg de la setmana de projectes, on el professor Rainer Wenger se li ocorr la idea de dur a terme un experiment que expliqui als seus alumnes el funcionament dels governs totalitaris.
Els dies van pasant de manera que comencen a sorgir una sèrie d'idees innòcues com la disciplina i el sentiment de comunitat es va convertint en un moviment reial el qual varen anomenar L'ONADA, que comença a anar-se'n de control, i es durant un partit de water polo quan el professor perd totalment el control i ja no pot parar-lo.
-Escriu un substítol breu que expliqui el missatge revelador de la pel·lícula:
La Onada: El perill del totalitarisme.
-Escull-ne algunes escenes significatives i explica la intenció del director.
Escena 1: Quan Wegner troba a en Tim esperant-lo a ca seva.
Aquí el director tal vegada ens vol donar a veure on els régims totalitaristes actuen amb més facilitat, en persones com Tim, que es senten sols i buits, i per tant, s'acaben s'afiliant al moviment per sentir-se plens i units a una comunitat.
Escena 2: Ja al final de la pel·lícula, quan el professor es disposa a posar fi a l'experiment amb un últim pensament, on vol donar-lis a veure als seus alumnes que han caigut en el nazisme només en uns pocs dies. Es pot veure com volca les idees que tenien en l'Onada en altres polítiques, amb les quals pensen donar un cop d'estat. Un noi, al no estar d'acord amb el què está pasant expressa que sel's ha anat de les mans, en aquest moment, Wegner fa que uns alumnes l'obliguin a pujar on es ell, on comencen a pensar que li van a fer. Tots els que es troben a la sala es mostren entusiasmats i proposen idees violentes amb les quals el professor posa fi al projecte, donant a veure als seus alumnes en que els havia convertit l'experiment i la violencia que estaven duguent a terme es própia d'un régim totalitari.
En aquest fragment, com es obvi, el director vol mostrar com una simple actitut acaba en una situació monstruosa, com és el nazisme, i com hem vist al llarg de la pel·lícula, passa quasi inadvertir i sense la conciència dels integrants del que estàn provocant, ensenyant-nos així que pot ocòrrer a l'actualitat, encara tot el que ha avançat l'ésser humà.
-Explica la personalitat, les raons que els duen a adherir-se a l'Onada i l'evolució.
-WEGNER: És un professor amb una forma diferent de donar classe, proper als alumnes, per aixó aconsegueix captar la seva atenció. No li importa el que els altres professors pensen, però es pot veure en gels cap a la seva dona tot i que l'estima molt.
-TIM: És un adolescent insegur, de baixa autoestima, amb una personalitat marcada en la que el seu entorn influeix decisivament. Aquest no troba el camí a seguir en la vida ,es pot dir que viu un poc sota el bullying i duu a terme una vida solitaria (com ja hem parlat abans) de manera que durant tota la pel·lícula intentarà complaure al grup de l'Onada d'una manera excesivament fanàtica per omplir el buit psicològic que sent.
-MARCO:És un alumne bastant social, bon deportista (juga en l'equip de waterpolo de l'institut), estudiant i novi de na Karo. A causa de un poquet d'inseguritat pel seu ambient familiar i un sentiment de benestar dins del grup, s'acaba afiliant a l'Onada fins que es dona compte que el projecte ha tret el pitjor de ell.
-LISA:És una persona que es deixa influenciar fàcilment i que al mateix temps intenta convèncer-se de que la seva elecció és la bona i a la vegada, intenta convénçer a la resta, per tant encara que s'afilia un poc insegura al moviment acaba intentant convèncer a més gent, també és molt manipuladora, ja que a causa dels gels a na Karo, intenta convénçer a Marco per a que la deixi i surti amb ella.
-KARO:És una chica molt segura de si mateixa, emprenedora i amb una vida afectiva molt plena, però amb una familia que ella no soporta per la manera que tenen de viure i de educarlis a ella i al seu germà, el qual creu que té molta llibertat. No es deixa influir pel que diuen desde un principi, però més endavant deixa l'Onada per la privació de la seva llibertat d'expressió dins del grup.
-SINAN:És un dels alumnes repetidors de l'institut (per una actitut de rebuig als estudis, influïda per una petita part pels seus amics), aquest no volia pertanyer al grup perquè preferia escarparse'n però s'acaba quedant a la clase perquè es comença a preocupar per les notes que está treient i per tant, necesita anar si vol aprovar, és una persona fàcil de manipular que en un principi vol deixar el grup de l'Onada, però que s'acaba empenedint per l'opinió dels altres, però una vegada dins, es dona compte de què en el grup son tots iguals i per tant segueix .
-BOMBER: Amic de Sinan que també és repetidor i s'acaba quedant amb el seu amic a clase encara que pensa que és una tonteria, però pel que diu Sinan accepta a quedar-se'n. Al final s'acaba convencent de que l'Onada es bona i adopta un paper agressiu que fa que es sinti important.
-Quines raons argumenten (Mona i Karo) per no participar en l'experiment del professor?
Mona i Karo es rebelen a causa del fanatisme extrem del grup, que es pot veure per exemple en l'escena en la que alguns membres no deixaven entrar a l'institut als alumnes que es negaven a fer la salutació caraterística del grup, per la pérdua de la llibertat, sobretot d'expresió i d'identitat pròpies, que es veu perduda una vegada que s'implanta un uniforme.
-Què opines de la uniformitat en el vestir? Valora l'escena en la qual Tim crema la seva roba interior.
Crec que la uniformitat no es dolenta en algunes situacions com pot ser un centre educatiu, ja que pot ajudar a que els alumnes tinguin certa disciplina i així instaurar un ordre. Però per l'altra banda aquesta uniformitat hauria de ser controlada per no permetre una pèrdua d'identitat, com li acaba pasant a Tim que crema la seva identitat per aferar-se fort a la causa, que passarà a ser el motiu de la seva vida.
-En quin moment el professor es tem que l'experiment se li ha anat de les mans?
El professor pensa que l'experiment s'esta anant de control quan es troba a un dels seus alumnes, en Tim, esperant-lo a l'entrada de la seva casa per ofreir-se com a guardaespatlles personal d'ell.
-Com intenta resoldre el problema? Penses que ho aconsegueix?
Al començament, intenta resoldre el problema només, s'hi va enfadar amb els seus alumnes a classe per els actes vandàlics, però quan el problema ja ha avançat més, que varen fer convocant a tots els membres de l'Onada en una sala, on el professor diu que hi ha que dur el grup a altre nivell, controlar Alemanya i fer que esdevengui una potència mundial, com ho era abans. En aquest moment, Marco es reivindica en contra del que estava dient Wegner, el professor li diu a altres membres que li facin pujar a l'escenari a la força, i quan es troba allí comença a demanar propostes per fer-li al traïdor. Tot això per fer veure als alumnes que en pocs dies l'Onada es va convertir en una cosa monstruosa que necessitava acabar, perquè havia arribat molt lluny i va donarlis a veure que el que no creien posible al principi, s'acababa de complir.
No, ja que al haver-ho fet molt bruscament, la gran part dels alumnes, al ver que s'havia acabat, es varen negar a acceptar-ho, però per altra banda, va arrancar el problema de rel, ja que després d'un succés inesperat,cap alumne va seguir amb l'idea de no acabar el moviment.
-Explica per què Tim acaba suïcidant-se quan acaba l'experiment.
c)Interpretació i context històric.
-Explica, a través de les escenes del film, els elements que faciliten la implantació d'una dictadura.
Els elements que faciliten la implantació són:
·Un objectiu comú, que uneixi al grup.
·Tenir un lider admirat pels seus seguidors, i que d'aquesta manera el siguin i obedesquin
·Sentiment de grup fort, que rebutja a persones fora d'aquest i que propici als membres benestar per a que no s'en vagin.
·La falta de llibertat, la disciplina i la homogenització per tenir un major control sobre els membres.
-Quin missatge educatiu volia transmetre el professor? Ho va aconseguir? Raona.
Volia transmetre que encara que fa molt de temps que va ocorre, el règim nazista no implica que no pugui tornar passar en un futur, i que, per tant, les noves generacions han de estar informades i alerta, a més de mostrar-lis als seus alumnes les aventatges de la democràcia.
Ho va aconseguir sense dubtes, ja que els successos ocorreguts varen marcar a tots els alumnes que varen participar i els va donar una lliçó de perquè es tant important coneixer el passat.
d)Opinió personal.
-Què haguessis fet per frenar l'Onada?
Per frenar l'Onada, al principi hi hauria parlat amb Wenger i amb els alumnes que integraven el grup per intentar raonar amb ells i dur l'Onada per un camí pacific i no tancat, però si ja hi hagués avançat massa, hi hauria cridat a la directora.
-Recomanaries aquesta pel·lícula a un amic o amiga? Dóna tres raons que argumentin la teva resposta.
Clarament sí. Perquè que a més de ésser una pel·lícula entretenguda per l'argument, també ens intenta mostrar un poc sobre la societat actual (les drogues es presenten a tot arreu, el fracàs escolar, la desinformació dels joves i la nova manera de educar de les famílies...), a més de ensenyar la facilitat a formar un grup radical com el nazista.
......................................................
eres un dios
ResponderEliminarTE QUIERO SEAS QUIEN SEA
ResponderEliminareres el mejor tlj
ResponderEliminarjefe
ResponderEliminar